Terug naar het overzicht

Leningen

“Interview met portfoliobedrijf Painting With Light: “Dat LRM gelooft in wat we doen, is voor mij een absolute meerwaarde.””

Als je kon studeren voor ‘uitvinder’, dan had Luc Peumans zijn studierichting jaren geleden snel gekozen. Altijd al geboeid door creativiteit en licht richtte hij in 1999 Painting With Light op en creëert hij als visual architect visuele totaalervaringen, inclusief licht, video, geluid en special effects. Met een team van meer dan twintig medewerkers realiseerde hij wereldwijd al meer dan vijfduizend shows voor meer dan vijftien miljoen bezoekers.

Luc: “Painting With Light is initieel gestart in de live entertainmentindustrie, van concerten tot tv-shows met publiek. Zo werkten we mee aan de shows van Clouseau in het Sportpaleis, alle shows van Studio 100 – van de musicals in het pop-up theater tot de shows van Samson en Gert – en aan tv-programma’s als de MIA’s en De Tafel van Gert.”

“Toen ik startte met Painting With Light was dat heel kleinschalig, het was eerder een hobby dan een beroep. Gelukkig is dat ondertussen veranderd, want dit is echt mijn passie. We werken voornamelijk op Benelux-niveau, waar we tot de top drie van marktleiders behoren. Dat we zo konden groeien, heeft ook te maken met de muziekindustrie zelf. Waar artiesten vroeger hun geld haalden uit platen en cd’s, moeten ze het nu meer hebben uit indrukwekkende liveshows.”

“Vragen op welk project ik het meest trots ben, dat is zoals vragen wie van je kinderen je het liefst hebt (lacht). Elk project is uniek, staat bol van de anekdotes en blijft je dus bij. Neem bijvoorbeeld de musical 40-45, zoiets hadden we nog nooit gedaan. Dat tot een goed einde brengen, daar ben je achteraf uiteraard heel fier op.”

“Een van onze laatste creaties is de musical van Red Star Line, een creatief proces waarin we met alle partijen samenwerken aan één geheel. Decorontwerp, muziek, kostuums, … Iedereen heeft zijn expertise en gaat tot het uiterste om er een totaalbeleving van te maken. Wanneer het publiek dan binnenkomt en je ziet hun reacties… Ja, daar doe je het voor.”

“Wil je in leisure sector groeien, dan moet je al snel de landgrenzen oversteken” 

Strategische diversificatie

“Naast live entertainment zijn we sinds enkele jaren ook actief in de vrijetijdssector. Denk aan visuele belevingen in musea, op architecturale gebouwen of in pretparken. Ook hier wisten we een mooi portfolio op te bouwen met klanten als Plopsa, Walibi, Ghelamco, Center Parcs en Six Flags. We wonnen al meerdere awards met onze projecten, zoals de THEA Award voor de media-based attractie Quake Experience in Lissabon.”

“We focussen ons vooral op location-based entertainment binnen die vrijetijdssector in Europa en het Midden-Oosten als afzetmarkt. Een bewuste keuze: wil je in deze sector groeien, dan moet je al snel de landgrenzen oversteken. Zo is Saudi-Arabië interessant als toeristisch land dat de aandacht legt op entertainment en sport. We hebben er al wat projecten lopen zoals lichtshows op pleinen en een lichtconcept voor het Al Nassr voetbalstadion waar Cristiano Ronaldo speelt.”

“Die diversificatie tussen live entertainment en langlopende projecten bleek een slimme zet, zeker in de coronaperiode toen alles qua liveshows stilviel. We hebben de tijd toen genomen om hard te werken aan onze processen en team, en dat werpt zijn vruchten nu ook af. Onze ambitie is om een van de grootste spelers wereldwijd te worden. Een grote ambitie, maar dromen moet kunnen. En elke stap die we momenteel zetten, is een stap in de goede richting.”

KlimOp-lening bij LRM

Om ons groeiplan te verwezenlijken, zijn we onder andere in zee gegaan met LRM en sloten we een KlimOp-lening af. We zijn gevestigd op C-mine, een creatieve site waar LRM ook aanwezig is met C-mine Crib. Het klikte al met hen vanaf het eerste moment dat we samen aan tafel zaten. Ze ondersteunen ons en geven waardevol advies. Aan de andere kant werken wij mee als consultant aan LRM-projecten zoals de Corda Arena. Dat LRM gelooft in wat we doen, is voor mij een absolute meerwaarde om hen als investeerder te hebben. Dat, plus de Limburgse factor natuurlijk (lacht).”

Schrijf je in voor
innoverend nieuws uit Limburg.

Met LRM doen we heel wat mooie dingen. Blijf op de hoogte via onze maandelijkse nieuwsbrief.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.