Kort voor de zomer breidde het aantal zelfrijdende shuttles op de toeristische hotspot Terhills uit van 2 naar 5. De autonome shuttles blijken een schot in de roos, want van de zomer tot nu werd de kaap van 100.000 passagiers overschreden. “Op de drukste dagen vervoeren de shuttles rond de 1.500 passagiers tussen de 5 haltes op Terhills”, vertelt Rudy Hulsman, general manager van Terhills.
Zelfrijdende shuttles op Terhills vervoerden al ruim 100.000 passagiers sinds de zomer
De zelfrijdende shuttles op de Terhills-site vinden hun oorsprong als pilootproject met steun vanuit het EFRO en de Vlaamse Departementen Mobiliteit & Openbare Werken, en Economie. De effectieve exploitatie van de shuttles wordt gefinancierd door LRM, Terhills en de partners op de toeristische belevingssite: Terhills Hotel, Terhills Cablepark, Terhills Resort by Center Parcs en Elaisa Wellness. Na een succesvolle pilootfase, werd de bestaande vloot in de zomer van 2024 uitgebreid van 2 naar 5 volledig autonome shuttles, zonder steward aan boord.
Rudy Hulsman, general manager Terhills: “Om alle toeristen en gasten op een efficiënte en belevingsvolle manier te verplaatsen tussen de attractiepunten op de uitgestrekte Terhills-site (356 hectare), trokken we enkele jaren geleden de kaart van autonome shuttles. Met succes, want op de drukste momenten volstaat zelfs onze vervoerscapaciteit van meer dan 200 passagiers per uur amper om aan de vraag te voldoen.”
Eerste kennismaking met zelfrijdende voertuigen voor velen
Tom Vanham, CEO LRM: “Het belang van dit project overschrijdt daarenboven de grenzen van de Terhills-site. Dit innovatieproject behoort tot de meest geavanceerde toepassingen van zelfrijdende voertuigen in Europa en trekt dan ook heel wat interesse uit binnen- en buitenland. Zo ontvingen we al verschillende universiteiten en bedrijven uit binnen- en buitenland, waaronder een 25-koppige delegatie van industriëlen uit Japan, die speciaal naar België kwamen voor het zelfrijdend vervoerssysteem op Terhills.”
Ook Tim De Ceunynck, projectmanager mobiliteit bij LRM en gastprofessor zelfrijdende voertuigen aan de UHasselt, bevestigt die pioniersrol: “Dit project bereidt Vlaanderen voor op de komst van zelfrijdende voertuigen op onze openbare wegen. Er wordt veel praktijkervaring opgedaan over technische en andere praktische uitdagingen die samenhangen met de introductie van zelfrijdende voertuigen. Maar belangrijker nog is dat projecten zoals deze essentieel zijn voor de vorming van draagvlak voor zelfrijdende voertuigen. Dankzij dit project doen vele duizenden mensen een eerste praktijkervaring op met zelfrijdende voertuigen, en dat is ontzettend belangrijk. Buitenlands onderzoek toont namelijk aan dat mensen vaak sceptisch staan tegenover zelfrijdende technologie, maar dat ze er veel positiever over worden wanneer ze het ook echt kunnen zien en beleven.”
Leuke weetjes en cijfers over de onbemande shuttles
- De shuttles rijden elk 80km per dag; dus de hele vloot legt per dag 400 autonome kilometers af.
- Oktober was met 32.000 passagiers de drukste maand tot nu toe.
- Door de hoge frequentie bedraagt de gemiddelde wachttijd voor mensen aan de haltes minder dan 4 minuten.
- De busjes leggen een traject van 4,5km af; de maximale snelheid bedraagt 20km per uur.
- Binnen de 3 jaar willen we de kaap van 1 miljoen passagiers overschrijden.