TVL zoomt dieper in op de verduurzaming van de automobielsector. Ze spreken met Joost Van Aelst van de provinciale Ontwikkelingsmaatschappij POM Limburg, met expert circulaire economie Els Fonteyne van Agoria en met onze LRM-mobiliteitsdeskundige Tim De Ceunynck. Met als hamvraag: hoe ziet de mobiliteit van de toekomst eruit?
Onze collega Tim de Ceunynck, die als projectmanager mobiliteit o.a. één van de bezielers is van onze onbemande, zelfrijdende shuttles op onze mijnsite Terhills, werd door TVL uitgenodigd om zijn licht te werpen op de mobiliteit van de toekomst.
Je kan hier de reportage herbekijken, Tim vatte de essentie voor ons samen in 5 highligts:
- Zelfrijdende voertuigen zijn niet langer science fiction. De eerste toepassingen rijden vandaag al rond, soms zelfs in zeer complexe settings. Denk maar aan zelfrijdende taxi’s in enkele Amerikaanse en Chinese steden. De technologie is bijna marktrijp, opschaling is de volgende commerciële uitdaging.
- In de periode 2030-2040 kunnen we verwachten dat zelfrijdende voertuigen op schaal doorbreken, en een significant aandeel in ons mobiliteitssysteem worden.
- Het totale aantal voertuigen (vlootgrootte) zou volgens sommige prognoses 80-90% lager kunnen zijn dan vandaag, wat een gigantische impact zou hebben op onze mobiliteit.
- Betaalbaarheid van elektrische wagens is vandaag nog een uitdaging. Tot op heden werd de dalende kost van batterijtechnologie vooral gebruikt om het rijbereik te verhogen, en focusten vele merken op lucratieve dure SUV´s in plaats van op betaalbare modellen. De agressieve prijsverlagingen van Tesla het afgelopen jaar en de komst van betaalbare (degelijke!) Chinese EV´s zijn signalen dat er nu meer op betaalbaarheid ingezet zal worden.
- Zelfrijdende voertuigen kunnen het openbaar vervoer een nieuwe impuls geven, onder andere door frequentieverhogingen.