Dispogroup, leverancier van verpakkingsoplossingen voor de voedingsindustrie, pakt uit met een totaalconcept van innovatieve toestellen in combinatie met verpakking die de versheid en houdbaarheid van voedingswaren aanzienlijk verhogen. Daarenboven zet het bedrijf met hoofdzetel in Borgloon maximaal in op verpakkingsmaterialen die 100% recycleerbaar zijn. Tegelijk gebruikt Dispogroup zoveel mogelijk verpakkingen uit gerecycleerd materiaal, die geproduceerd worden bij zusterbedrijf Impacked International.
Om de innovatieve sealtoestellen ook toegankelijk te maken voor retailers, slagerijen en kleinere voedingsbedrijven, biedt Dispogroep de machines vanaf nu eveneens via verhuurformules aan via een circulair as-a-service model. Voor de verdere uitrol van dit duurzame verhaal, slaat Dispogroup de handen in elkaar met VLAIO via de kmo-groeisubsidie en met de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, die het bedrijf een Doorbraak-lening toekent.
Zowel supermarkten, maaltijdbereiders, grootkeukens van onderwijsinstellingen en ziekenhuizen als grote spelers uit de voedingsindustrie zijn klant bij Dispogroup uit Borgloon. Het startte allemaal in 2013, toen Raf Ketelslegers ImPacked International oprichtte, met specialisatie in de productie van thermovorm-verpakkingen uit gerecycleerde PET-folie. Vanuit Impacked International is vervolgens Dispogroup ontstaan, dat zich toespitst op de retailsector en de kleinere voedingsindustrie. In 2021 stapte Nick Kwanten, een studiegenoot van Raf en tevens gekend van de succesvolle onderneming Kwimex, mee in Dispogroup.
80% minder vlees weggooien
In 2023 bracht Dispogroup haar eerste, zelf ontwikkelde verpakkingsmachines op de markt. Met steun van VLAIO via de kmo-groeisubsidie vormden ze daarenboven hun lineair verkoopmodel om naar een circulair ‘as-a-service’ businessmodel, waarbij de gebruiker niet betaalt voor de machine op zich, maar voor het gebruik ervan. “Na 3 jaar ontwikkeling, lanceerden we vorig jaar onze Disposeal-lijn: een reeks innovatieve sealtoestellen die zich onderscheiden door hun gebruiksgemak, betaalbaarheid en brede toegankelijkheid. Daarbij richten we ons op een heel divers doelpubliek, gaande van kleine slagerijen tot grote retailers”, vertelt Raf Ketelslegers. “Tegelijk maken we met deze machines de overgang van verpakkingsproducent naar aanbieder van totale verpakkingsoplossingen met stevige focus op duurzaamheid.”
Die focus op duurzaamheid komt op meerdere vlakken terug. “Het allerbelangrijkste is onze verpakkingstechnologie in combinatie met de juiste verpakkingsoplossing, die de houdbaarheid van producten zoals vlees, charcuterie en bereide maaltijden aanzienlijk verlengt. Dat betekent dat er minder voedselverspilling is en daarmee gepaard gaande minder CO2-uitstoot. In samenwerking met een aantal klanten hielden we data bij over de hoeveelheid derf van vers vlees. Daaruit blijkt dat de gemiddelde retailer 80% minder vlees moet weggooien dankzij onze sealmachines met MAP-technologie (Modified Atmosphere Packaging). Op jaarbasis spreek je dan over gemiddeld 4.493 porties vlees minder derf per retailer”, onderstreept Nick Kwanten.
Daarenboven is het een groot misverstand dat kartonnen verpakkingen voor voeding duurzamer zouden zijn. “Die kartonnen verpakkingen worden namelijk dikwijls gecoat met kunststof lagen en belanden na gebruik dus steevast in de verbrandingsoven. De productie van karton gaat bovendien gepaard met een hoger verbruik van drinkwater, meer bomenkap en algemeen een grotere CO2-uitstoot dan de productie van onze gerecycleerde PET. En voor voedingsverpakkingen uit karton mag er enkel gewerkt worden met nieuw materiaal”, licht Raf Ketelslegers toe.
Toenemende trend van in-store packaging
Eind 2023 werden de eerste sealtoestellen van Dispogroup in gebruik genomen. “We zien dat de marktvraag zeer groot is en retailers, slagers en andere maaltijdbereiders heel enthousiast zijn. Voor sommigen was de financiële drempel om zo’n verpakkingsmachine te kopen nog net iets te groot, en daarom starten we nu ook met verhuurformules. ‘Machines as-a-service’ als het ware. Op die manier zijn de machines nu ook toegankelijk voor retailers en kleinere foodmakers, zodat ook zij hun verpakkingsproces kunnen optimaliseren, met minder voedselverliezen als gevolg. We spelen zo ook op in op de toenemende trend van in-store packaging, want er zijn steeds meer retailers die zelf een eigen keuken en/of slagerij hebben en zelf vers vlees, charcuterie en/of bereide maaltijden produceren.
Investering met LRM en VLAIO
Om dit verder uit te rollen, slaat Dispogroup nu de handen in elkaar met VLAIO en LRM. Zo kende VLAIO hen een kmo-groeisubsidie ‘duurzaam en circulair ondernemen’ toe. Met die subsidie geeft VLAIO ondernemers een duwtje in de rug om advies in te winnen rond het circulair maken van hun product of dienst. Elien Danckaerts, VLAIO-bedrijfsadviseur: “Dankzij de kmo-groeisubsidie kon Dispogroup de nodige strategische kennis in huis halen om de omschakeling naar een circulair business- én verdienmodel te maken. Dispogroup stelt een mooi voorbeeld aan de sector hoe duurzame transformatie een haalbare kaart is, ook voor kmo’s. Ik ben dan ook erg trots dat ik samen met mijn collega Kjell Vandenhoudt een klankbord kon zijn in het traject dat Dispogroup aflegde. We wezen hen de weg naar subsidiemogelijkheden, begeleidden hen bij de aanvraag en brachten hen in contact met LRM. Altijd fijn om daaraan te mogen bijdragen.”
Bij LRM sloot Dispogroup een Doorbraak-lening af. Marilien Debruyn, investment manager corporate lending bij LRM: “Onze Doorbraak-lening is ideaal voor kmo’s die een innovatieve sprong voorwaarts willen nemen op het vlak van internationalisering, digitalisering of duurzaamheid. Daarbij geven wij een achtergestelde lening in combinatie met VLAIO-subsidies. Met zijn innovatieve verpakkingsoplossingen en streven naar een hogere circulariteit, biedt Dispogroup een duurzaam alternatief aan de voedings- en retailsector, en dat zowel via verkoop als verhuur. Een sterk verhaal dat wij als SDG-Ambassador graag vleugels geven.”
Raf en Nick zijn op hun beurt oprecht enthousiast over de vlotte en pragmatische aanpak van LRM: “Van bij de start leefde LRM zich in. Zij benaderden onze financieringsvraag ook totaal anders dan de traditionele instellingen en vormen een bijzonder interessante sparring partner. De gesprekken met de investment managers gaven ons – en geven ons nog steeds – letterlijk een boost en extra zuurstof om er als ondernemer voluit voor te gaan. Hun positieve impact op ons gaat dus verder dan het louter financiële.”
Vlaams minister van Economie en Innovatie Jo Brouns benadrukt dan ook het succes van de Doorbraaklening en het belang van de innovatiekracht: “Ik geloof als geen ander in de kracht van innovatie. Met de Doorbraaklening bevorderen we de verduurzaming van onze ondernemingen en van onze samenleving in zijn geheel. De combinatie van steun van VLAIO voor innovatie én de financiële inbreng van LRM zorgt ervoor dat we de vermarkting van nieuwe ideeën en processen in onze lokale kmo’s versnellen. Zo blijven innovaties niet langer in de kast liggen, maar dragen ze bij aan omzet en groei in Vlaamse bedrijven.”