Het familiebedrijf Diresco, een vooruitstrevende speler in de productie van plaatmateriaal uit mineraalcomposiet, investeert 3 miljoen euro. Enerzijds wordt het geld aangewend voor een nieuwe, innovatieve pilootlijn, anderzijds wordt één van de bestaande productielijnen verder uitgebreid met robotica. Met die dubbele investering drukt het nieuwe management van Diresco alvast stevig zijn stempel en onderstreept het de ambities om zowel qua duurzaamheid als hoogkwalitatief design hoge ogen te gooien, en dat op wereldschaal. Voor deze investering slaat Diresco opnieuw de handen in elkaar met de Limburgse investeringsmaatschappij LRM en Creafund.
Per werkdag produceert Diresco tot 4.000 m² plaatmateriaal uit mineraalcomposiet; per jaar resulteert dat in 60.000 platen die onder meer gebruikt worden als keukenblad, voor buitenkeukens en als gevelbekleding. In vergelijking met natuursteen en keramiek heeft mineraalcomposiet meerdere voordelen. Dirk Van Houwe, CEO van Diresco sinds augustus 2023: “Composiet is een duurzame steensoort die zeer krasbestendig, stoot- en slijtvast is. Het is bovendien hittebestendig en dankzij de hoge dichtheid kan water of vocht niet doordringen. Het product heeft ook een veel warmer gevoel en een aangenamere akoestiek in uw interieur dan keramiek. Voor steenkappers is composiet bovendien veel makkelijker te verwerken. Doorgaans is composiet ook aantrekkelijker geprijsd t.o.v. concurrerende producten.”
Pilootlijn en robotica
Dat maakt van mineraalcomposiet een zeer interessant materiaal dat ook in het buitenland erg gegeerd is. België en Nederland zijn de belangrijkste afzetmarkten voor Diresco, maar ook in de VS, Duitsland, Polen, Griekenland en Italië heeft het bedrijf uit Oudsbergen stevige voet aan de grond. Dirk Schelfhout, COO van Diresco en tweede generatie van de eigenaarsfamilie: “In 2003 startten we met onze productiefaciliteit en boorden we met onze keuze voor ijzersterke en tegelijk duurzame mineraalcomposiet een onontgonnen markt aan. Vandaag investeren we 3 miljoen euro om onze unieke koploperspositie te verstevigen en ons internationaal nog sterker op de kaart te zetten.”
Die investering wendt Diresco hoofdzakelijk aan voor innovatieve productietechnieken. Zo wordt er momenteel een hightech pilootlijn geïnstalleerd. Diresco zal daardoor de allereerste in de wereld zijn die gesublimeerde composietbladen op de markt brengt. Steven Vancoillie, CCO Diresco: “Dankzij die hypermoderne sublimatielijn kunnen we binnen enkele maanden uitpakken met een veelheid van uiteenlopende designs én sneller inspelen op de marktvraag. Zeker richting de VS is dat een belangrijk concurrentieel voordeel, want Amerikanen verkiezen in tegenstelling tot Europeanen veel uitbundigere, geaderde designs. Daarnaast breiden we onze bestaande productielijn uit met robotica, wat opnieuw een sterk competitief voordeel met zich meebrengt. Met die robotica kunnen we de nerven in onze platen in de massa laten doorlopen, zodat het design één geheel vormt met de opkanten van de afgewerkte plaat. Een visueel voordeel dat andere marktspelers niet kunnen aanbieden.”
Spectaculaire groei wereldwijd
Met die investeringen in innovatie streeft Diresco ernaar zijn marktaandeel wereldwijd spectaculair te vergroten. “Sowieso is er een toenemende vraag naar alternatieven voor natuursteen. En dat is exact wat wij met ons plaatmateriaal uit mineraalcomposiet bieden. Het is veel duurzamer en de kwaliteit die wij leveren is ongeëvenaard. We zijn daarenboven de enige fabrikant die alle platen met bio-harsen maakt. En dankzij de investeringen in productietechnieken kunnen we nu ook kordaat inspelen op verschillende modetrends en uitpakken met nog meer designs.”
Dirk Van Houwe: “We zijn bijzonder blij dat we de dankzij goede relaties en ervaringen met LRM in het verleden vandaag opnieuw beroep kunnen doen op hen om de financiering mee te ondersteunen. Naast een inbreng van de aandeelhouders en onze financiële partners kunnen we de gestelde ambities blijven realiseren. Ik wens alle betrokkenen daar ook uitdrukkelijk voor te danken.”
Tom Aerts, head of investments bij LRM: “We blikken terug op een eerder succesvolle samenwerking met Diresco en herinvesteren ook nu weer met vertrouwen in dit familiebedrijf. Het geld wordt aangewend voor innovaties die Diresco belangrijke competitieve voordelen oplevert t.o.v. andere wereldspelers en die hen tot koploper kronen. De hoge kwaliteit, het oog voor design, de afwerkingsgraad en duurzame karakter kan geen enkel ander bedrijf vandaag bieden. Verder vormt Dirk Van Houwe als nieuwe CEO een sterke tandem met Dirk Schelfhout en Joke Segers, die beiden al sinds de opstart van Diresco meedraaien in het bedrijf. Daarenboven kan Dirk Van Houwe een sterk track record neerleggen op het vlak van technische innovaties en transformatieprocessen.”
Tom Vanham, algemeen directeur van LRM: “Ook belangrijk is de actieve ESG-strategie van Diresco. Zij werken maximaal samen met lokale leveranciers en kopen zoveel mogelijk grondstoffen in bij bedrijven uit de buurt. Verder zijn zij de enige fabrikant die gebruik maakt van bio-harsen. Als SDG-Ambassador verstrekken wij dit mooie Limburgse maakbedrijf dan ook graag een achtergestelde lening zodat het wereldwijd kan opboksen tegen de grote jongens.”
Kenneth Depuydt, Partner Creafund: “De ambitie van Diresco om middels deze investeringen opnieuw een stap te zetten in het innovatieve ondernemerschap, onderschrijven wij als aandeelhouders graag en met vol enthousiasme. We zijn blij dat LRM met haar knowhow, waarden en normen deze ambities mee onderschrijft en kijken ernaar uit om dit samen verder vorm te geven, gesteund door iedereen binnen Diresco.”