Terug naar overzicht

Autonome buslijn met de grootste vervoerscapaciteit van Europa rijdt vanaf nu in Terhills

De toeristische hotspot Terhills heeft met zijn zelfrijdende shuttles als eerste en enige in België een volledig autonoom vervoerssysteem. Na een succesvolle pilootfase van een jaar, wordt de bestaande vloot nu uitgebreid naar 5 volledig autonome shuttles, zonder steward aan boord. In Europa zijn er al enkele projecten met zelfrijdende shuttles, maar dan telkens met veiligheidssteward aan boord. Op piekmomenten zal de shuttle meer dan 200 passagiers per uur vervoeren. Dit vervoersinitiatief startte in 2022 als een pilootproject met steun vanuit het EFRO en de Vlaamse Departementen Mobiliteit & Openbare Werken, en Economie. De effectieve exploitatie van de shuttles wordt gefinancierd door LRM, Terhills en de partners op de toeristische belevingssite: Terhills Hotel, Terhills Cablepark, Terhills Resort by Centerparcs en Elaisa Wellness.

Jaarlijks zakken circa 1 miljoen bezoekers en verblijfsgasten af naar de toeristische belevingssite Terhills in Dilsen-Stokkem en Maasmechelen. De site is 356 hectare groot en telt heel wat trekpleisters, waaronder Terhills Resort, Terhills Hotel, Terhills Cablepark, Bistro Bureau Bouveau, Elaisa Wellness en de hoofdtoegangspoort tot het Nationaal Park. Om alle toeristen en gasten op een efficiënte en belevingsvolle manier te verplaatsen tussen de attractiepunten op deze uitgestrekte site, besloot LRM – de Limburgse investeringsmaatschappij achter het Terhills-project – om in te zetten op zelfrijdende shuttles.

Dit vervoersinitiatief startte in 2022 als een pilootproject met steun vanuit het EFRO en de Vlaamse Departementen Mobiliteit & Openbare Werken, en Economie. In de pilootfase reden er 2 shuttles over een traject van 4,5km waarbij er werd halt gehouden aan alle trekpleisters. Elke shuttle biedt plaats aan 12 passagiers en is rolstoeltoegankelijk. Na een positieve evaluatie heeft LRM nu besloten om het vervoerssysteem definitief te verankeren op Terhills, en de bestaande vloot uit te breiden. Tim De Ceunynck, projectmanager mobiliteit bij LRM: “De afgelopen maanden bouwden we een stelplaats en shuttlehaltes, en voerden we enkele optimalisaties aan de shuttlebaan uit. Hierdoor kunnen we de komende jaren honderdduizenden bezoekers op een belevingsvolle, veilige en efficiënte manier transporteren op Terhills. Onze tevredenheidsmetingen tijdens de pilootfase toonden alvast aan dat passagiers bijzonder tevreden zijn met dit vervoerssysteem, en dat ze zich óók zonder steward aan boord zeer veilig voelen. Dat laatste is ook terecht, want een veiligheidsanalyse door een onafhankelijke derde partij heeft bevestigd dat onze onbemande shuttles minstens even veilig zijn als voertuigen met een menselijke bestuurder.”

Onze onbemande shuttles zijn minstens even veilig als voertuigen met een menselijke bestuurder.

Tom Vanham, algemeen directeur LRM: “Het vervoersaanbod op Terhills bestond reeds uit elektrische bootjes, e-steps, e-bikes, elektrische golfwagentjes en de benenwagen voor de sportievelingen. Deze autonome buslijn is de kers op onze duurzame vervoerstaart. Als SDG Ambassador zijn we ook trots om opnieuw een pioniersrol te vervullen, want we zijn één van de enigen in Europa die een dergelijk autonoom vervoerssysteem uitrollen. En ook de vervoerscapaciteit van ruim 200 passagiers per uur op piekmomenten is ongezien in Europa. Daarenboven bieden we met dit vervoersproject unieke kansen aan bedrijven die technologieën, apparatuur of software voor zelfrijdende voertuigen willen ontwikkelen. Aangezien Terhills privaat terrein is, kan het perfect fungeren als living lab om innovatieve vervoerssystemen te testen.”

De exploitatie van de shuttles wordt in tegenstelling tot de pilootfase (die uitgevoerd werd met medewerking van Flanders Make en De Lijn) niet gesubsidieerd, maar gefinancierd door LRM, Terhills en de partners op de site: Terhills Hotel, Terhills Cablepark, Terhills Resort by Centerparcs en  Elaisa Wellness. Hierdoor blijft het gebruik van de shuttles voor de bezoekers gratis.

Lydia Peeters, Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Autonome en geconnecteerde voertuigen zullen steeds vaker opduiken in Vlaanderen, en Limburg blijkt daarin gangmaker. Onze provincie groeit immers verder uit tot het living lab van Vlaanderen op het vlak innovatieve mobiliteitsoplossingen. Nog maar pas zagen we nog hoe telegestuurd rijden en intelligente verkeerslichten voordelen kunnen bieden voor de mobiliteit van de toekomst. Vandaag worden de autonome shuttles op Terhills uitgebreid en permanent verankerd. Autonome voertuigen zullen in de toekomst deel uitmaken van onze Vlaamse mobiliteitsmix. Het is daarom zaak om onze regio daarop maximaal voor te bereiden. Dat doen we door projecten te ondersteunen zoals hier op Terhills, maar ook door te kijken naar de bredere effecten van deze technologische omwenteling. Om die reden richtte ik in 2023 de Taskforce Autonoom Vervoer op. Daarin brengen we experten samen uit industrie, academische wereld en overheden en zorgen we ervoor dat we klaar zijn om autonome technologie hier via aangepaste wetgeving op grote schaal uit te rollen eens die daar technisch klaar voor is. Op die manier zal Vlaanderen het Europese koppeloton aanvoeren op het vlak van autonome mobiliteit en zorgen we ook voor economische return.”

Jo Brouns, Vlaams minister van Economie en Innovatie: “Het is de derde keer dat ik hier kom en dat telkens om een volgende fase van het innovatieproject in te luiden. Ik heb dit project gedurende 2 jaar zien groeien, van de eerste stappen met steward aan boord, over de stewardloze testfase, tot een beproefd en verankerd voorbeeld van de Vlaamse innovatiekracht. We tonen hiermee nogmaals aan dat we in Limburg bijzonder sterk zijn in innovatieve mobiliteit. Zelfrijdende busjes, telegestuurde voertuigen, slimme verkeerslichten: allemaal dingen waarover we in onze provincie een project hebben lopen. Zo werken we vandaag aan de mobiliteit van morgen!”

“Deze mijlpaal onderstreept onze expertise in autonome oplossingen voor commercieel gebruik. De uitbreiding van de vloot met supervisie vanop afstand bewijst niet alleen dat de technologie op punt staat, maar positioneert Terhills ook als schoolvoorbeeld om innovatief, autonoom transport in te zetten om de efficiëntie te verhogen. Een belangrijk onderscheidend kenmerk van Terhills is dat deze vloot op afstand wordt beheerd. In tegenstelling tot andere bestaande projecten, is het ook een echte service met een businessmodel erachter in plaats van een testproject. Die economische insteek van Terhills/LRM is trouwens uniek in de autonome shuttle-industrie. Ondertussen blijven wij de weg verder effenen zodat autonome mobiliteit geïntegreerd wordt op zoveel mogelijk plekken in heel Europa én daarbuiten”, besluit Gilbert Gagnaire, CEO en oprichter van EasyMile.

In de pers

Schrijf je in voor
innoverend nieuws uit Limburg.

Met LRM doen we heel wat mooie dingen. Blijf op de hoogte via onze maandelijkse nieuwsbrief.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.